Van veld tot vaas: hoe de Tulp Experience toeristen educatie én tulpenplezier biedt
Geschreven door Nieuwsredactie Op 21 april 2025
Tulp Experience Amsterdam: een kleurrijk antwoord op de selfie-cultuur
Tijdens het Paasweekend spraken Pieter en Julia in het radioprogramma Start Me Up met Sylvia Pennings, directeur van Tulp Experience Amsterdam. De attractie in Noordwijkerhout groeit explosief in populariteit en biedt bezoekers niet alleen een onvergetelijke fotobeleving, maar ook een inkijkje in het ambacht van de bollenkwekerij.
Klik hieronder om het gesprek terug te luisteren.
De Tulp Experience werd opgericht als reactie op een groeiend probleem: toeristen die massaal de kleurrijke tulpenvelden in de Bollenstreek betraden voor de perfecte selfie, zonder te beseffen dat het om productievelden gaat. “Ze trappen de tulpen kapot, brengen ziektes mee en weten vaak niet dat het privéterrein is,” vertelt Pennings. “Sommigen dachten zelfs dat het een nationaal park was.”
Om deze kloof tussen beleving en bewustzijn te dichten, besloot de familie Pennings – zelf tulpenkwekers – een alternatief te bieden. In een speciaal aangelegde showtuin met maar liefst vier miljoen tulpen in 700 soorten mogen bezoekers wél tussen de bloemen lopen, zitten en poseren. Inclusief molen, trekker en andere fotogenieke props. “We hebben soms dames die zich zes keer omkleden voor de perfecte foto,” lacht Pennings.
De Tulp Experience is veel meer dan een fotoparadijs. Het familiebedrijf, waarin alle gezinsleden en zelfs kleinkinderen een rol spelen, richtte ook een eigen museum in. Hier wordt het verhaal verteld van de tulp, van haar oorsprong in Kazachstan duizend jaar geleden tot haar status als Nederlands icoon. Oude gereedschappen, machines en een stapsgewijze uitleg van het kweekproces maken het verhaal tastbaar.
Naast de tuin en het museum biedt de locatie ook een restaurant, een bioscoop, een streekmarkt en een kunstexpositie rond het bloemencorso van kunstenaar Simon Bayon. Iedere bezoeker mag bovendien vijf tulpen zelf plukken om mee naar huis te nemen – inbegrepen bij het entreeticket.
De Tulp Experience is geopend gedurende het bloeiseizoen: acht weken per jaar. In de maanden daarvoor wordt de bollenschuur omgetoverd tot belevingsattractie, en daarna weer teruggebouwd tot werkende kwekerij. Inmiddels is het zo’n succes dat er jaarrond werk aan is. “We hebben nu zelfs iemand aangenomen om me fulltime te helpen,” aldus Pennings.
Volwassenen betalen €12,- en kinderen €6,50 voor een bezoek. Reserveren en meer informatie via www.tulpexperienceamsterdam.com.
Auteur: Pieter Kuijt
Foto: Sylvia Pennings