Breek uit je Bubbel: Nieuwe campagne voor hulp in het ov in de Vervoerregio Amsterdam
Geschreven door Nieuwsredactie Op 4 oktober 2024
Amsterdam, 3 oktober 2024 – Station Bijlmer Arena stond vanochtend in het teken van de aftrap van een nieuwe campagne: ‘Breek uit je Bubbel’. Een reusachtige bubbel, bellenblaasartiesten en een enthousiast team verwelkomden reizigers met een belangrijke boodschap: kijk om naar je medereizigers en bied hulp waar nodig. Deze campagne, een samenwerking tussen de Vervoerregio Amsterdam, GVB, MeerPlus en Connexxion, heeft als doel om reizigers bewuster te maken van hun medepassagiers en hen aan te moedigen om elkaar te helpen.
Toegankelijk openbaar vervoer door voorzieningen én hulp aan elkaar
Hoewel goede voorzieningen een belangrijke rol spelen in toegankelijk openbaar vervoer, is hulp van medereizigers minstens zo belangrijk. Of het nu gaat om iemand de weg wijzen, helpen met instappen, een zware tas tillen of extra ruimte geven, deze eenvoudige handelingen kunnen het verschil maken. Maar die hulp wordt niet altijd geboden of opgemerkt.
Reizigers maken het verschil
Melanie van der Horst, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, is enthousiast over de campagne. “We werken hard aan een toegankelijker ov, maar soms heb je hulp van een ander nodig. Door naar elkaar om te kijken, kunnen reizigers écht het verschil maken. Het is geweldig om te zien dat veel mensen elkaar willen helpen, maar soms is er net dat duwtje in de rug nodig om actie te ondernemen.”
Onderzoek: We helpen graag, maar zitten vaak in onze eigen bubbel
Uit onderzoek blijkt dat 90% van de reizigers in de Vervoerregio graag hulp biedt aan anderen. Toch worden hulpvragen vaak niet opgemerkt. Tijdens het reizen raken veel mensen verzonken in hun eigen wereld, bijvoorbeeld door muziek te luisteren, een boek te lezen of een werkmail te versturen. Hierdoor zien ze de behoeftes van andere reizigers niet. Bovendien vindt één op de drie ondervraagden het lastig om in te schatten of iemand hulp nodig heeft.
De campagne ‘Breek uit je Bubbel – Kijk om naar elkaar’ wil reizigers helpen om hier bewuster mee om te gaan. Het eenvoudige stappenplan ‘kijk – vraag – help’ moedigt aan om regelmatig om je heen te kijken, te vragen of iemand hulp nodig heeft en indien gewenst die hulp te bieden.
Campagne zichtbaar in de hele Vervoerregio Amsterdam
De vervoerders GVB, MeerPlus en Connexxion ondersteunen de campagne en zullen deze de komende 1,5 maand zichtbaar maken in hun bussen, trams en metro’s. Ook op social media zal aandacht besteed worden aan dit belangrijke thema. Door het hele ov-netwerk van de Vervoerregio Amsterdam zullen reizigers worden herinnerd aan de boodschap: breek uit je bubbel en kijk om naar elkaar.
Voor meer informatie over de campagne kun je terecht op www.vervoerregio.nl/breek-uit-je-bubbel.
Auteur: Daniel Zondervan
Foto: Jammfm